Overleven in AoS en Warhammer 40K

We hebben een korte radiostilte gehad wat betreft deze zeer informatieve (en volledig waarheidsgetrouwe) avondverslagen. Gelukkig is er sinds mei van dit jaar niet heel veel veranderd voor Warhammer spelers. We kennen GW allemaal als een kolossaal en statisch bedrijf dat klanten haat, nooit verandert, slechte regels produceert en al negentien jaar op rij failliet gaat (volgend jaar een trofee?). We hebben het dan natuurlijk niet over de nieuwe editie van 40K, het Generals Handbook 2, de nieuwe specialist games, Warhammer TV en meer nieuwe miniaturen dan we in één leven kunnen schilderen. Krijgen we ergens nog tijd om de Silver Tower uit te spelen? Skirmish te proberen? Armageddon te bevrijden? Of moeten we nu verplicht aan Shadespire beginnen tot Adeptus Titanics en Necromunda verschijnen? Niet over nadenken, gewoon schouders rechthouden, stoppen met werken en de huur naar Nottingham brengen. In de tussentijd een verse samenvatting van het geweld op woensdagavond.

Siege: Ogors vs. Orruks
We openen met een dispuut tussen Ogors en Orruks dat op basis van de nieuwe belegeringsregels uit General’s Handbook 2 geslecht werd. Waar de Orruks zich volledig hadden gericht op het verzamelen van drank en voedsel, stonden de Ogors vast flink tegen de muren te meppen. Het resulteerde in een ingestorte muur en een gevallen toren. De poort werd getrakteerd op een innige kopstoot van een Stonehorn en kwam met scharnier en al in contact met de binnenplaats. De vijftig Moonclan Grots en dertig Orruks op de muren probeerden zich kranig te weren. Maar dat gaat lastig als je met bouillonblokje en al in de soepketel gegooid wordt. De Spearchukka’s op de binnenplaats wisten onze Ogor-vrienden heel even schrik aan te jagen, tot ze het voornoemde voorhoofd van de Stonehorn tegen kwamen. Uiteindelijk krijgt het verhaal een happy end. De Ogors wisten hun honger te stillen en de verzamelde Orruks en Grots zullen nooit meer honger hebben. De generaal van de Orruks zag dit al aankomen. Daarom stond hij in de laatste beurt nog steeds zeer wijselijk in reserve. Hij wist de slag zonder kleerscheuren te overleven, ongetwijfeld een stoer verhaal dat hij kan aanwenden om nieuwe volgers te recruteren…

Ork Speed Freaks vs. Tau
Overleven is een mooi thema. Iets verderop was het de beurt aan Ork Speed Freaks om Tau een les overleven te geven. Of was dat andersom? Welke van deze twee partijen doet aan gordels? Qua ruig terrein waren er redenen genoeg om eerst even met ‘Da Bozz’ over veiligheid en ARBO te praten. Misschien ritsen nog eens te oefenen en een railgun paraplu op te zetten. We vermoeden dat deze gesprekken niet gevoerd zijn. Een groot deel van de Orks zal daarom niet als goed voorbeeld kunnen dienen als het op overleven aankomt. Wat betreft de Tau weten we het ook niet zeker. Hun technieken voor het hand-tot-hand gevecht, zeker tegen Orks, zijn bij allen bekend. Toch vinden we ook in deze chaos een lichtend voorbeeld. De Sun Shark Bomber die wij kennen als de ISGeVNiB 1 (Ik Stort Gillend en Vloekend Neer in Beurt 1) bleef zowaar tot het einde van de slag op tafel staan. Succes met je eerste poging tot landen ISGeVNiB 1!

Death Guard vs. Astra Militarum vs. Dark Angels
Soms schuilt de kans op overleven in kleine dingen. Dat kan ontaarden in een gevecht om de laatste schone tissue op een planeet. De Death Guard kent geen liefde voor schone tissues. Zij kwamen daarom meedogenloos in actie. Wie kan zich het wonderlijke geluid niet voorstellen dat te horen is als een snuitende plaagdrager op brute wijze een tissue bevuilt? Ook de Astra Militarum wilde voornoemde tissue hebben. Voor hen is bezit van zo’n kleinood essentieel. Het geeft de modebewuste Commissar de kans om een coquette wit zakdoekje in zijn revers te steken. Dat maakt hem blij. Een blije Commissar is sleutel tot overleven bij de Astra Militarum. De strijd kon daarom beginnen. Het had een bruut en kort gevecht kunnen zijn, ware het niet dat de tissue op de grond viel. Niets aan de hand tot een grapjas over de vox zei dat ze bijna bij de ‘gevallene’ waren. Een dikke blauwe zap vanaf teleporteer-beheer en de Dark Angels kwamen iedereen omleggen om ‘mysterieuze redenen’. Nee jongens, wij hebben geen idee wat jullie tijdens de Ketterij van Horus aan het doen waren *knipoog*. Fallen! Fallen! Fallen! (moehahaha, teleporteer daar maar tegenaan!).

Orks vs. Salamanders
De laatste slag van de avond draaide om het overleven van een ‘groene golf’. Nee niet de soort die automobilisten het gaspedaal harder laat indrukken, maar de soort die zelf het gaspedaal vol indrukt ook al staat het stoplicht op rood. Het antwoord van de tegenpartij op deze uitdaging was: ‘vlammenwerpers’. Nu willen we nooit in discussie gaan met mensen die dit antwoord ook kunnen uitvoeren, maar het begint op te vallen dat Salamanders ‘vlammenwerpers’ als antwoord op alles geven. Begroeiing te dicht? Vlammenwerpers. Tyranids opdringerig? Vlammenwerpers. Vulkan verkouden? Vlammenwerpers. Schoenveters te strak? Vlammenwerpers. We zoeken naar een vrijwilliger om de verzamelde mannen in groene power armour uit te leggen dat er ook andere antwoorden bestaan dan vlammenwerper (en niet alleen Melta wel te verstaan). De slimmere lezers onder u zien wellicht een subtiele overlevingstest in voorgaand verzoek….Ja soms wordt u gewoon getest na afloop van deze verslagen. Wellicht tot volgende week 😉

Comments are closed